Monday 20 April 2009

Mana Jurulatih Kebangsaan













Bila Lagi Nak Lantik Jurulatih Bola Sepak Kebangsaan


FAM mengambil masa yang terlalu lama untuk mencari dan melantik jurulatih baru pasukan bola sepak kebangsaan.

Beberapa nama yang di senaraikan tetapi masih menjadi teka-teki hingga sekarang. Pasukan kebangsaan ibarat anak ayam kehilangan ibu dan terkial-kial sendirian menjalani latihan.

Begitulah selalunya dan cara FAM bertindak. Perlantikan jurulatih dan pembentukan pasukan selalu dibuat di saat akhir. Manalah pasukan kebangsaan nak jadi hebat dan mampu bersaing.

Tempoh masa 6 ke 3 bulan adalah terlalu singkat dan tidak memadai untuk menyediakan sebuah pasukan yang mantap dan hebat. Tetapi pada FAM tempoh itu terlalu mencukupi dan berupaya menghasilkan pasukan yang hebat dan di geruni lawan.

Kerana cara dan sikap begitulah, pasukan kebangsaan sering menjadi belasahan dan berada di kedudukan amat tercorot. Permaian mereka kucar-kacir dan stamina amat rendah, bukan salah mereka kerana pembentukan yang singkat menyebabkan keserasian dan keakrapan antara mereka tidak begitu mantap dan kurang mantap, malah untuk memahami kaedah dan kehendak serta stail jurulatih pun perlu mengambil masa yang lama buat pemain memahami dan menguasai corak permaian yang di terapkan jurulatih.

Apatah lagi, ada pegawai dan pasukan negeri yang begitu menebal sikap kenegerian dan wilayah mereka, tidak mahu melepaskan jurulatih atau pemain untuk menyarung jersi kebangsaan. Kebimkbangan akan kehilangan pemain dan jurulatih akan menyebabkan Kelab atau negeri mereka merudum menyebabkan kemelut ini begitu menebal tanpa sedikitpun mengambil kira kepentingan, maruah dan martabat negara.

Masalah ini semua tiadak berlaku di Kelab atau negara lain terutama yg telah maju dan hebat pasukan mereka. Inilah mentaliti kecil dan tidak glokal pasukan, pegawai pemain dan kepimpinan bolasepak di Malaysia.

Siti cadangkan lantik saja Diego Maradona atau Sclori daripada buang masa tercari-cari dan merayu-rayu untuk dapatkan jurulatih tempatan. Siti tak pandai main tapi peminat dan penyokong nombor satu bola sepak negara.

1 comment:

Pak Pelandok said...

Alahai Siti

U pun minat bola sepak juga ke...

Bolehla tubuh satu team....

tapi jng main kat negeri Nik Aziz tu.....

naya kita jadinya.........