Thursday 30 April 2009


MASYARAKAT KU PORAK PERANDA

Bapa maut dihentak bata oleh anak (Utusan Malaysia)

ALOR SETAR 29 April - Seorang lelaki berusia 45 tahun maut selepas dipercayai dihentak dengan seketul bata oleh anak lelakinya dalam satu perselisihan faham di Kampung Kubang Leret, Kubur Panjang Pokok Sena, dekat sini hari ini.

Membaca berita diatas menyebabkan Siti terpegun sejenak. Kenapakah di dunia yang maju dan moden ini masih banyak kes keganasan, pembunuhan, pergaduhan dan cerai berai yang berlaku dalam masyarakat.

Alangkah sedihnya, kita menatap media setiap hari, kes-kes anak mengugut, mencederakan dan membunuh ibu bapa sering berlaku.

Kes suami mendera, menyiksa dan menganiaya isteri juga kian meningkat.

Kes bapa menganiaya dan melakukan perbuatan `haruan makan anak' juga tidak sunyi berlaku dalam masyakarat di negara kita.

Sedih Siti menatap dan membayangkannya. Apakah para pemimpin atau ulama yang lebih banyak menghabiskan masa dan tumpuan bercakaran kerana politik, tidak mahu memberikan sedikit tumpuan bagi menangani gejala dan kes seperti ini.

Janganlah terlalu banyak konfrantasi maka masyarakat terutama yang muda di abaikan serta menyebabkan golongan seprti ini seperti bebas melakukan keganasan dan jenayah.

No comments: